Apropå ”vinnar-skallar”, självbild och självfixering

Just nu pågår OS i Paris, och de senaste två dagarna har jag och tusentals andra svenskar och många andra fascinerats av bland annat tre av de svenska atleterna.

18-åriga Tara Babulfath tog brons i judo – Sveriges första medalj i detta OS. Leende och lugn möter hon reportrar och världen och ger intryck av att detta är självklart och att det nästa gång kan bli en guldmedalj.

22-årige bordtennisspelaren Truls Möregårdh från det ibland ”tråkighetsförklarade” Eslöv i Skåne besegrade i går världsettan Wang Chuqin, som ganska enkelt slagit honom i alla åtta tidigare mötena.

30-åriga simmardrottningen Sarah Sjöström tog i går kväll guldmedalj i 100 meter frisim, en gren hon inte tänkte tävla i för en tid sen, eftersom 50 meter frisim numera är hennes paradgren efter alla medaljer i stora mästerskap. I intervjuerna efteråt utstrålade hon lugn och självinsikt utan övermod.

I vår tid finns det mycket av självhävdelse och egoism som uppmuntras, men detta är något helt annat än trygg självbild och sund ”vinnarskalle”.

För oss kristna kommer den trygga självbilden av vår förbindelse med Gud och den nya skapelsen genom Jesus Kristus och tron på Honom. Det ger oss nämligen del av Guds arvsanlag och dna och egenskaper och förmågor.

Det här har under mina många år som förkunnare och sångförfattare och ledare för barn och ungdomar, bland annat genom körverksamhet, varit ett återkommande ämne och tema.

I Strängnäs för många år sen spelade jag med barn och ungdomar min musikal ”Arvingarna”, där olika sånger och dialoger och sketcher tar upp ämnet med självbild, hopp och förtröstan genom att vi är Guds barn och arvingar. En av texterna säger ”När man är Guds barn, då har man väl hans arvsanlag, kan jag väl tro? Tror jag, det, tacka för det! …… Om genom mig det flödar fram ett evigt liv, och om jag verkar ha små drag av kärlek, glädje, frid, och om jag är en aning lik min Herre Jesus Krist, så kanske det beror på att han är min bror, och vi har samme Far, en Gud så stor…..Tror jag, det, tacka för det!”

Avslutande sången i ”Arvingarna” är ”Guds nya kreation”. Den sången har jag med flit placerat som den 52:a och avslutande av mina sångvideos i YouTube-spellistan ”Veckans Ingvar Holmberg – sång”. I drygt ett år har jag sammanställt den här listan med 52 sånger ur min egen produktion, eller skapelse eller ”kollektion av kreationer” – en sång för varje vecka under ett års tid.

Länken till hela listan:  https://www.youtube.com/playlist?list=PLxWJ4pm2pXjgRuCpUo1MsOGCm5LntJ6ka

För dig kanske det är svårt att sjunga eller läsa med i texten ”Vill du se Guds nya kreation? Titta då på mig!…Tycks jag va’ en ordinär person? Så är det inte, nej!” Men anledningen, ”hemligheten” till denna självbild och ”vinnar-skalle” är ju: ”Guds kraft och eviga liv flödar genom min person. Jesus bor här inuti – vilken jättesensation! Att va’ en helt ny skapelse, att va’ Guds nya kreation.”

Vi önskar vår svenska atleter framgångar i OS.
Och jag önskar dig trygg självbild och en underbar framtid – du har ju de bästa förutsättningarna för det – Guds kraft och eviga liv, som flödar genom din person.

Ta till dig min sång ”Guds nya kreation”! Sjung eller uttala orden! Släpp fram den rätta ”vinnar-skallen” i dig själv! Den kan finnas där tillsammans med respekt för andra och generositet mot människorna omkring dig.

Hälsningar 1 augusti 2024 från Ingvar H
Länken till ”Guds nya kreation”: